Finanse za granicą – jak się przygotować?

03:24 Unknown 12 Comments


Przed wyjazdem należy dobrze zastanowić się jak mądrze płacić, żeby nie stracić na przewalutowaniu czy wypłacie z bankomatu. Zróżnicowane oferty banków kuszą, ale co się za tym wszystkim kryje?
Długo zastanawiałam się, która opcja jest dla mnie najlepsza i z perspektywy czasu chciałabym się podzielić swoją wiedzą. Jest to całkowicie subiektywna ocena i mam nadzieję, że moje rady na co zwracać uwagę będą pomocne osobom wybierającym się za granicę. Pamiętam, jak w zeszłe wakacje przed wyjazdem sprawdziłam wszystkie opcje. Następnie, dyskutowaliśmy między sobą kto co wybiera. Ostatecznie, każdy z naszej ośmioosobowej grupy wybrał inny bank.
Najlepszą opcją byłoby oczywiście płacić gotówką, ale przy wyjeździe na rok jest to oczywiście niemożliwe. Warto jednak wziąć jakiś zapas na początek. Ja przywiozłam ze sobą około 600 dolarów, które starczyły na pierwsze opłaty (resident permit, mdeical examination, accommodation, registration). Na lotnisku wymieniłam tylko 50$, ponieważ przelicznik jest bardzo niekorzystny. Dwa dni później razem z naszym chińskim kolegą pojechaliśmy do centrum (nie mogliśmy zrobić tego na naszym kampusie) wymienić resztę pieniędzy.


Wypłaty z bankomatu. Na naszym kampusie tylko w jednym bankomacie możemy wypłacić pieniądze. Inne, po prostu nie przyjmują naszych kart. W centrum problem jest już mniejszy, ale należy sprawdzić czy bankomaty obsługują karty Visa, czy też MasterCard. Niektóre bankomaty pobierają opłatę- prowizję za wypłatę bankomatu, ale nie jest to często spotykane w Chinach, natomiast w Wietnamie, Laosie czy Kambodży jest to bardzo często praktykowane. Niemniej jednak, niektóre banki życzą sobie tutaj takiej prowizji i należy na to bardzo uważać.
Z drugiej strony nasz bank może sobie policzyć za wypłatę za wypłatę w obcej walucie. Przykładowo w Alior Bank Kantor Walutowy pierwsza wypłata z bankomatu jest darmowa, każda kolejna to koszt 9 złotych niezależnie od wysokości wypłaty. W Banku Zachodnim WBK to koszt 1,5$ + 2,8% za przewalutowanie transakcji, jeśli została dokonana w walucie innej niż waluta rachunku). W Banku PKO jest to już tylko 1,5$ od wypłaty a w ING Rachunku Walutowym jest to 6% min. 9 zł.
Najlepszą, najbardziej korzystną opcją są konta walutowe. Jak to działa? Mamy otwarty rachunek w innej walucie, najlepiej w dolarach. I przy wypłacie z bankomatu czy płatności kartą pieniądze przeliczane są z dolarów na juany (waluta chińska). W przypadku rachunku w złotówkach przewalutowanie jest dwukrotne. Najpierw ze złotówek na dolary, a następnie dopiero na juany. Próbowałam dowiedzieć się jaki jest przelicznik, ale nie dostałam jasnej odpowiedzi, gdyż jedno przewalutowanie zależy od banku, drugie już od operatora karty (Visa, MasterCard). Będąc tutaj zauważyłam, że przy tych kwotach które wypłacam (umówmy się- studenckie życie) są to na tyle niewielkie różnice, że nie ma aż takiej różnicy. Co nie zmienia faktu, że rachunki w złotówkach są mniej opłacalne. Tyko, że wpłacanie dużej ilości dolarów do banku, zmiana waluty na własną rękę jest bardzo nie wygodne. Jakie rozwiązanie?
Internetowe kantory walutowe. Posiadam konto w Alior Bank Kontor Walutowy z rachunkiem w dolarach. Jest to bardzo wygodna i bezpieczna opcja. Do konta podpięte jest konto w złotówkach, do którego nie posiadam karty. W momencie, kiedy potrzebuję wypłacić pieniądze kupuję je online w moim banku. Kurs jest bardzo korzystny i nie tracę na przewalutowaniu ze złotówek na dolary. Staram się też obserwować kurs dolara i kupować je „na zapas”, a nie na ostatnią chwile po niekorzystnym kursie. Jedynym minusem według mnie jest to, że mam tylko jedną darmową wypłatę z bankomatu w miesiącu. Z tego powodu, staram się wypłacać większą kwotę, która starczy na dłużej. Ma to jednak też swoje dobre strony, bo pozwala mi lepiej kontrolować swoje finanse.


Przezorny zawsze ubezpieczony. Nie wiedziałam czego się spodziewać i bałam się, że może nie będę mogła wypłacić pieniędzy z mojej karty MasterCard (Alior Bank Kantor Walutowy), dlatego postanowiłam otworzyć rachunek w złotówkach. W Polsce miałam konto w banku BPH, ale po sprawdzeniu cennika usług postanowiłam zrezygnować z ich oferty i otworzyłam konto w Banku Millennium. Bez żadnych opłat, bardzo wygodne i bezpieczne. Traktuję je jako konto zapasowe i staram się nie wypłacać z niego pieniędzy. Wypłata jest darmowa, jeżeli zapłacę kartą (w restauracji, sklepie itd.) przynajmniej raz w miesiącu. Niestety większość restauracji, sklepów przyjmuje tylko chińskie karty UnionPay i wypłata z bankomatu obarczona jest już 2,5% (nie mniej niż 9 zł).

Opcji jest wiele i warto poważnie zastanowić się nad tym co komu jest potrzebne. Dla mnie najważniejsza jest darmowa wypłata w bankomacie oraz korzystne przewalutowanie. Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą zaoszczędzić jak najwięcej :D 
md

12 komentarzy :

  1. Jarosław Modzelewski15 września 2018 14:04

    Nie wiem jak to jest w Chinach, ale w Europie karta wielowalutowa https://www.igoriacard.com doskonale się sprawuje, gdyż w końcu do tego została wymyślona. Myślę, iż w Azji będzie całkowicie podobnie, gdyż jest to karta na której można mieć wiele walut, więc zapewne waluta chińska również jest obsługiwana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet będąc za granicą możemy przez internet bez problemu płacić poprzez https://www.cashbill.pl czyli system płatności online. I to jest właśnie innowacyjność, ponieważ właśnie nie jesteśmy uwiązani do kart zagranicznych czy konieczności noszenia gotówki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem czy jest to dobry kraj do życia biorąc pod uwagę jaka polityka tam panuje. Kraj jest na pewno warto zobaczenia, bo jest niezwykły. Na wiosnę leciałem do Chin, dzięki pożyczce z https://taktofinanse.pl/Internetowa-pozyczka-gotowkowa-juz-od-18-lat-Sprawdz-kalkulator-online i każdemu chętnie polecę wakacje w tym kraju.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatny wpis, dzięki ;) Jak mam w planach jakieś wyjazdy za granicę (w moim przypadku głównie krótkoterminowe), to zawsze wymieniam walutę w tym kantorze internetowym https://www.kantor.pl/. Jeśli ktoś z Was szuka jakiegoś sprawdzonego, to bardzo polecam. Kursy są korzystne, a sam serwis bardzo łatwy w obsłudze.

    OdpowiedzUsuń
  5. W każdym kraju jak widać inne zasady i inne warunki płatności. Na pewno warto się przygotować wyjeżdżając, w końcu z internetu można się dowiedzieć wszystkiego. Ten wpis na pewno przyda się nie jednemu turyście.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli o finansach mowa, to wielu z nas korzysta z pewnością z płatności online prawda? Właśnie przez internet coraz więcej osób kupuje różnego rodzaju produkty i usługi, za które potem należy zapłacić. Jeśli trafimy na system płatności online https://www.przelewy24.pl/ , to wręcz od razu można dokonać wpłaty. Szybko i wygodnie, mając różne formy płatności do wyboru.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli mi zdarzy się wyjazd do Chin to na pewno postaram się być wcześniej na taką okoliczność przygotowany. Tym bardziej, że ja zdecydowanie przed każdym wyjazdem wolę wymienić walutę w kantorze internetowym https://cinkciarz.pl i mieć ten problem z głowy za granicą.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja niestety nie miałem nigdy okazji tam być, ale wiem, że bardzo dobrze działają międzynarodowe przelewy online. Zresztą jeśli ja już coś kupuję przez internet to jak widzę, że jest moduł płatności online https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online to również chętnie go używam.

    OdpowiedzUsuń